fredag 26 mars 2010

Billigt?

Igår hängde jag några timmar med en fyraårig släkting. Bl.a. bläddrade vi i ett reklamblad från en elektronikkedja. Eftersom han blivit väldigt intresserad av siffror ville han att jag skulle läsa upp priserna på allt i reklambladet. Jag funderar på att köpa tvättmaskin, och fyraåringen tyckte jag skulle ta den på vänstersidan eftersom den var mycket större än de små tvättmaskinerna på högersidan. Den lilla tvättmaskinen kostade fyra femmor, det var svårt att uttala.

Sen tittade vi på mobiltelefoner. Fyraåringen förklarade allvarligt att han verkligen skulle behöva en egen telefon, alltså en riktig som man kan ringa med och inte bara leksakstelefoner. När vi vände sida fick han plötsligt syn på något.
- Där! Den telefonen kostar bara EN krona! Jag kan köpa en sån liten telefon för en krona!

Ganska smart tänkt av en fyraåring, tycker jag. Det fascinerande är att det finna gott om fullvuxna människor som tänker precis likadant. Lika lite som fyraåringen tar de in förklaringen att "man måste betala mer sen". Är det verkligen så svårt, har matteundervisningen havererat, eller är folk bara för lata (eller för stressade) för att tänka efter? Visst, de som kränger telefonabonnemang, sms-lån, och allehanda prenumerationer på strumpor och kosttillskott gör sitt bästa för att förvilla oss. Men det är inte alls omöjligt att räkna ut vad det faktiskt kommer att kosta i slutänden. Fast det är klart, då måste man ju ägna flera minuter åt att läsa mer än det som står i stora röda bokstäver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar