fredag 9 april 2010

Fräcka skämt och plumpa gubbar

Fram till nu har jag varit fundamentalt ointresserad av Anders S Nilsson. Ärligt talat är jag fortfarande rätt ointresserad och inte alls särskilt chockad eller upprörd över avslöjandena om att han tydligen är ett gubbslem av värsta slag, som följt efter hans pinsamma klavertramp i intervjun med Lina Thomsgård från Rättviseförmedlingen. Tydligen förvandlas han till ett tafsande svin när han dricker dessutom. Lite mer intressant än hans svinighet är dock, som Lisa Magnusson påpekar, att det tydligen finns en omgivning som låter honom hållas. Varför? Varför får karln fortfarande jobb, inbjudningar och nåt slags status? Finns det verkligen fortfarande folk som inte skäms att bli sedda med honom på krogen?

Anledningen till att jag är så ointresserad och fram till nu inte har ägnat ASN en tanke är förmodligen att jag slutat titta på Parlamentet sedan han tog över. Från att ha varit ett åtminstone bitvis rappt och roligt program med underhållande samhällskritik har det mer och mer förvandlats till en kavalkad av gubbflåsiga underlivsskämt - framför allt levererade av Robert Gustafsson, som verkar ha glömt hur man skämtar om andra saker.

Jag är inte särskilt pryd. (Men det är symtomatiskt att jag ens känner mig tvungen att påpeka det!). Om ett skämt är roligt är det roligt, oavsett vad det handlar om. Sexskämt kan vara skitkul - som t.ex. Nour El-Refai när hon pratar om oralsex.


Men alltså, vad är det med Robert Gustafsson? Är det han eller jag som har förändrats? Jag sitter här och grubblar över det. Jag minns ju att jag tyckte han var rolig någon gång i tidernas begynnelse. Men nu när man ser honom är det liksom bara ett enda hysteriskt "KUKENfnissfnissfnissfniss". Det känns som om han har blivit lat och cynisk och inte orkar tänka ut intelligenta skämt längre, när han upptäckt genvägen under bältet. Säg bara vad som helst som har med sex och underliv att göra, så fnissar folk reflexmässigt. Det är humorns allra minsta gemensamma nämnare. Och till skillnad från exempelvis klippet ovan, så är hans sexskämt INTE ROLIGA. Den ende som skrattar på riktigt är snuskgubben i mitten.

Vad säger ni andra? Är det Robert Gustafsson som har blivit tråkig, eller var han det förr också fast jag inte märkte det?

7 kommentarer:

  1. Jag tror att det KAN vara så att Robert Gustafsson helt enkelt har missat att man måste förnya sig. Han är precis likadan som för 15 år sedan och vi har hört det förut.. gääääääsp. Det VAR roligt då, men inte igen och igen och igen. Fast inte så väldigt roligt då heller om du frågar mig.

    SvaraRadera
  2. Och, jag glömde. Angående Anders S Nilsson så visste jag inte ens vem han var, utan var tvungen att googla för att fatta vem du talade om.. Läste igenom den länkade artikeln om hans klavertramp och han verkar ju iaf inse att och varför han kritiseras och erkänner att han var dåligt påläst.

    SvaraRadera
  3. Men var han lika sexfixerad förr? (Robert Gustafsson alltså?)

    SvaraRadera
  4. Och när det gäller ASN så är intervjun ju enligt rykten långt ifrån det värsta han gjort.

    SvaraRadera
  5. Hmm. Jag tror det. Det var mycket prutt, rap och kiss- och bajsskämt även då. Kanske inte bara, men mycket. Och angående ANS så har han helt gått mitt trånga medieutrymme helt förbi. Och de rykten jag tar del av snappas oftast upp just av att någon på nätet nämner att det redan är ett rykte. Känner inte till, men han är väl en slemhög helt enkelt. Det är han inte ensam om.

    SvaraRadera
  6. Då är det kanske bara jag som vuxit upp medan han fortfarande är 19 mentalt...

    SvaraRadera
  7. Jag har aldrig sett Parlamentet, men tyckte att Nour var riktigt skit rolig.
    Men- pa tal om sex relaterade skamt; som en "utlanning" som bor i ett land dar prydheten ar ett glorifierat maste och darfor inte utsatts for mycket snusk humor sa ar jag ofta chockad av den slentrian och nastan tvangsmassiga konsords fixering som finns i dagens svenska popularmedia. Kolumnister verkar tavla om vem som kan anvanda flest konsord och hela avsnitt i vissa tidningar ar tillagnade hur man kan frisera sig dar nere etc.. Nar blev vart land sa fixerade? Finns inget annat satt att uttrycka sig pa? Smaklost, tycker jag, samtidigt som jag skrattar hejdlost at Nours skamtande. Varfor- jo for att hennes inlagg tog upp nagot som kandes sant och frascht. Anser jag har i dubbelstandardens hogfaste..

    SvaraRadera