fredag 23 april 2010

Att ge bort en monark

De senaste årens trend med storslagna Hollywood-inspirerade kitschbröllop till gigantiska kostnader har tydligen även medfört en import av den anglosaxiska traditionen att brudens far leder henne fram till den väntande brudgummen och lämnar över henne till honom. En del har t.o.m. fått för sig att detta skulle vara gammal svensk tradition. Det är det inte. Jag har hört mina prästbekanta muttra en hel del över detta oskick, och diskutera hur man ska ställa sig till såna önskemål från brudparet. Även Magdalena Ribbing har tagit avstånd från seden vid upprepade tillfällen i sin etikettspalt.


Father of the bride

Så det var med stor förvåning jag läste, först i Annika Borgs debattartikel i DN och senare även Aftonbladet m.fl att kronprinsessan Victoria fått för sig att genomföra denna sunkiga charad på sitt bröllop. Diskussionen om för eller emot rasar upprört.

Eftersom hovets hela existensberättigande bygger på traditioner, och kungafamiljen brukar anses vara proffs på att upprätthålla den mest fisförnäma etikett och tradition, så är det oerhört märkligt att hon inte hellre väljer att upprätthålla den svenska traditionen - som ju dessutom har ett betydligt mer tilltalande symbolspråk.

När detta diskuteras dyker det alltid upp en massa tidigare eller blivande brudar för vilka det minsann var självklart att gå nerför kyrkgången med sin pappa istället för sin blivande make, som häftigt försvarar sin rätt att göra så, för att de tycker det är fint. För mig får de göra som de vill. Men jag skulle ha lättare att acceptera deras val om de kunde förklara exakt vad det är de tycker är fint. Vad symboliserar gesten för dem? Det räcker inte med att säga "för mig betyder det inte att jag är en viljelös omyndig handelsvara som ingår i en transaktion mellan två män". Jag vill veta: vad betyder det då?

Det närmaste en förklaring jag hört är "pappa är viktig för mig och det vill jag visa". OK. Säg att man står nära sina föräldrar, vill inkludera dem, och visa i ceremonin att paret ingår som en del i en större familj. Det skulle kunna vara fint. Låt pappa läsa en dikt då. Och mamma. Låt alla fyra föräldrarna (eller hur många man nu har) gå efter brudparet in i kyrkan, eller stå framme i koret och välkomna den nya medlemmen in i respektive familj. Låt bruden leda fram brudgummen till sin familj, och brudgummen bruden till sin. Låt alla nära familjemedlemmar bilda en ring eller halvcirkel kring brudparet. Inte vet jag, det finns massor av fina sätt att gestalta familjens betydelse i en bröllopsceremoni, om det känns viktigt att göra det. Men just gesten med att bruden går över från pappans vård till makens känns bara så ruggigt ofräsch!

Att "vanliga" par av någon oundgrundliga skäl vill ha den här symboliken må väl vara deras ensak, och går knappast att hindra så länge det finns församlingar och vigselförrättare som ställer upp på det. Men för Sveriges blivande statsöverhuvud är det en annan sak. Hennes bröllop är inte bara hennes ensak. Hon och hela hennes familj är vandrande symboler, och allt de gör följs och uppmärksammas, och upphöjs åtminstone av vissa till norm.

Men kanske är det just det brudöverlämnandet illustrerar i Victorias fall. För trots att hon framstår som en stark och självständig vuxen kvinna, så är hon de facto inte fri att göra som hon vill. Hon var, som enda vuxen person i Sverige, tvungen att be om lov från både pappa och regeringen för att få gifta sig, och tydligen satt det rätt långt inne dessutom. Så att offentligen demonstrera hur kungen "äger" henne och är den som har mandat att "ge bort" henne till en man kanske i själva verket är helt rätt.

Lägg ner monarkin och släpp ut kungafamiljen ur den förgyllda apburen, säger jag!

10 kommentarer:

  1. om Victoria och hennes blivande make andrar sig nar det galler detta kan de fa vara kvar ett tag till;)

    SvaraRadera
  2. Victoria visar styrka att hon vill hålla i en fin tradition. Feministerna är både mans och kvinnofigentlige när de bestämmer vad kvinnor bör och inte bör göra för att vara moderna

    SvaraRadera
  3. Bra synpunkter kring brudäverlämnande i allmänhet. Men jag tror du menar att bruden vill gå uppför, inte "nerför" kyrkfången. Upp mot altaret.

    Känner väl att det här är ytterligare ett tecken på att monarkin har överlevt sig själv. Kan trots allt inte sluta förundras över hur många (inkluderat mig själv) som ids engagera sig i detta spektakel.

    Men du provocerade mig :-)

    SvaraRadera
  4. 1. Det är ingen tradition, i alla fall ingen svensk tradition. Den gamla fina svenska traditionen (som kungahuset borde värna) är sedan mycket länge att brudparet går in tillsammans.

    2. Nästan alla kvinnor får göra som de vill, för mig och för staten. Victoria är dock en av få personer i vårt land som INTE får göra som hon vill, enligt lag. Varken hon eller hennes tillkommande får t.ex. avvika från "den rätta evangeliska läran".

    3. Jag har skrivit tidigare om att inte "få" göra som man vill. Den dag du ser mig stå i en kyrka och handgripligen hindra brudens far från att gå in med henne har du (eller åtminstone brudparet i fråga) rätt att klaga. Varken jag eller någon annan feminist bestämmer hur andra ska göra. Däremot kan man ha åsikter om vad de gör, och det har man liksom rätt till i det här landet!

    SvaraRadera
  5. L: Du har med all säkerhet rätt. Det kan vara lite svårt på prepositionerna ibland!

    SvaraRadera
  6. Tradition.. Som Tyckmyckna skriver, så är den svenska traditionen sedan länge att gå in till vigsel tillsammans, sida vid sida. En stark och viktig symbolik som speglar parternas jämbördighet. Viktorias föräldrar, d v s nuvarande kung och drottning, gick in i kyrkan tillsammans när de gifte sig och det var över trettio år sen. Mycket underligt val av Victoria enligt mig.

    SvaraRadera
  7. Håller med Tyckmyckna!
    Att som Henrik ovan hävda att "Victoria visar styrka att hon vill hålla i en fin tradition" är ju heltöntigt. Det ÄR ju ingen tradition! Snart börjar väl folk att hävda att det är traditition att göra planerade kejsarsnitt och låta bli att amma och fira Thanksgiving till minne av pilgrimmerna i Sverige och fira nationaldagen den 4 juli.... /Galaxa

    SvaraRadera
  8. Som socialt och ekonomiskt oberoende kvinna säger jag - låt Victoria göra/välja det som känns bäst för henne.
    Det finns nog mer betydelsefulla frågor att engagera sig i och "tycka-till-om" om man har en passion för att förändra.
    Fantastiskt, hur människor som inte bryr sig det minsta i det stundande bröllopet ändå verkar engagera sig rejält. Märkligt!

    SvaraRadera
  9. Du skriver t o m att Magdalena Ribbing sagt sitt i frågan. Din dubbelmoral har visst inga gränser.

    SvaraRadera
  10. Den DÄR kommentaren gjorde mig otroligt nyfiken! Snälla, förklara på vilket sätt hänvisningen till Magdalena Ribbing är ett uttryck för dubbelmoral! För jag förstår, helt ärligt, inte kopplingen alls.

    SvaraRadera