onsdag 16 februari 2011

Försäkringskassans kompetens når nya höjder

I september skrev jag om Försäkringskassans uppenbara svårigheter att förstå att min ansökan om sjukersättning (på 50%) hörde ihop med det läkarintyg som kommit in strax innan. Jag ringde upp handläggaren och påpekade att de ju själva hade bekräftat att de mottagit det läkarintyg de nu efterfrågade, och det förtroendeingivande svaret var "jaså... vänta lite ska jag titta... jaha, DÄR fanns det visst ett ja, det låg på fel ställe bara, men nu har jag det och allt är i sin ordning".

Nu, ett halvår senare, har det väntade avslaget kommit. Handläggaren förklarar att i läkarintyget från 2008 framgår det att arbetsförmågan visserligen är nedsatt nu och 5-10 år framåt, men inte om det kommer att vara så i evigheters evighet amen, och inget nytt har framkommit som ger anledning till någon annan bedömning. Man hade kunnat tänka sig att handläggaren skulle hitta någon obskyr grund för att dissa det nya (mycket välskrivna) läkarintyget, eftersom detta innehåller just de bedömningar som efterfrågas, men nej, det nämns inte med ett ord. Det är som om det inte existerar. Eller som om det ligger i fel mapp.

Nå, det blir åtminstone väldigt lätt att formulera begäran om omprövning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar