måndag 13 september 2010

Senaste nytt från Försäkringskassan

För en tid sedan var jag hos en privat läkare och fick ett mycket bra intyg, som jag skickade till Försäkringskassan. Inom kort fick jag ett brev där det stod "Vi har tagit emot ett läkarintyg. Gäller det sjukersättning måste du skicka in en ansökan". Ok, jag har visserligen ett pågående ärende, men det ligger ju hos Förvaltningsrätten, så det är kanske "out of sight, out of mind" för FK. Plitar ihop en ny utförlig ansökan och skickar den. Tiden går. Just när jag börjar undra om jag borde ringa och fråga om den kom fram får jag ett brev. "Vi har tagit emot en ansökan om sjukersättning. Du måste skicka in ett läkarintyg. Skickar du inget läkarintyg före den 23 september kan det innebära att du får avslag."

Här kommer ett listigt husmorsknep till Försäkringskassan: Om man lägger alla papper som har att göra med en och samma person i en enda mapp, så kan man se vilka papper som hör ihop. Om då någon skriver t.ex. "se tidigare insänt intyg" så kan man titta i den mappen och se om det ligger nåt läkarintyg där. Då besparar man både sig själv och den sökande en massa tid och besvär och frimärkskostnader!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar