torsdag 6 maj 2010

Äntligen slipper man dejta puckon!

Tydligen är det fler än jag som har stört sig på alla korkade puckon på dejtingsajterna, för nu finns det en ny sajt för högutbildade kvinnor med höga krav. Hade jag varit singel hade jag slagit till direkt! Tänk att slippa inte bara de omtalade "Öh, vill du knulla?" utan även "Hej, jag heter Kalle och jag är 32 år och 173 cm lång och har mellanbrunt hår och blå ögon och jeans och ett tråkigt jobb och har absolut ingenting intressant att säga. Ska vi fika?". För att inte tala om alla gånger man tyckte att man hade en intressant dialog på gång, skrev ett genomtänkt svar där man vidareutvecklade ett resonemang från den andres mail, och till svar fick: "Ok... har du gjort nåt kul i helgen då?"-

Malin Wollin fattar som vanligt inte grejen och tycker det verkar meningslöst eftersom just hennes sportfånekille (eller möjligen nån som han) inte finns där. Men hon är inte ensam. Väldigt många tycker det räcker att killen är hel och ren och snäll, eller förresten han måste ju vara snygg också, men det säger ju sig självt eller? Jo, det kan vara svårt att tänka utanför sina egna referensramar ibland.

Jag har skrivit om min intellektuella tyckmyckenhet förut, men jag tar gärna chansen att upprepa mig när det gäller ett av mina favoritämnen. Det är väl min revansch för att jag fick så mycket däng på den tiden jag hängde på dejtingsajter och hade mage att önska mig en man med högre utbildning och en intelligens över genomsnittet.

Det berodde naturligtvis inte på att jag tror det händer något magiskt med varje person som genomgår en högskoleutbildning, utan på en ren statistisk bedömning. Vad jag i själva verket var ute efter var förmågan att kunna tänka och resonera på flera abstraktionsnivåer, och som jag skrivit tidigare tycker jag metakommunikation är en bra grej att ha i en relation. Och såna förmågor är mer vanligt förekommande bland personer med högre utbildning än bland personer utan. Det betyder inte att var och en som gått en 10-poängskurs automatiskt är ett snille, tvärtom är dumheten förfärande utbredd bland landets studerande. Och det finns personer som lyckats träna upp sin hjärna även utan högre studier. Men man har liksom större chans att hitta en gödselstack om man letar på en bondgård än om man letar på Drottninggatan.

Nu är det ju så här med abstrakt tänkande, att om man saknar det kan man per definition inte förstå vad det är man saknar. Den som själv är lite småpuckad kan naturligtvis inte förstå vad man får ut av att vara ihop med någon som kan långa ord och pratar om komplicerade saker. För det är så outbildade ofta ser på utbildning: att det handlar om att lära sig saker utantill och kunna långa ord. Så var det ju i skolan, att man lärde sig saker utantill till proven, så det måste vara det som menas med att plugga.

Men lyckligtvis är smaken som bekant som baken, lika barn leka bäst, och när var tar sin så tar jag min och så lever vi lyckliga i alla våra dagar. Deal?

8 kommentarer:

  1. Hej! Jag har startat en lite annorlunda stilblogg. Det vore kul om du kikade in.

    Ha det gött!

    SvaraRadera
  2. Skulle det störa dig, eller känns det även naturligt för dig om någon skriver
    "Äntligen slipper jag dejta tjockisar, invandrare, handikappade etc"?

    SvaraRadera
  3. Jag funderar i samma banor, men vill tillägga "arbetslösa och sjukskrivna".

    SvaraRadera
  4. Anonym 18.59 är så nyfiken på ditt svar, så jag tittar in igen.
    Vad blir svaret - Ja eller Nej.

    SvaraRadera
  5. "Vad blir svaret - Ja eller Nej."

    Har du ens reflekterat över vad ett ja- eller nej-svar skulle betyda i det här fallet?

    Hint: Alla frågor är inte "ja eller nej"-frågor.

    (Säg, blev det metakommunikation nu?)

    SvaraRadera
  6. Oj, de anonyma har verkligen varit i farten medan jag var upptagen på annat håll!

    Tja, tjockisarna kan man redan slippa, jag tror knappast vi är välkomna på den där dejtingsajten bara för snygga. Där slipper man skelögdhet och flintisar också, det tycker säkert många är skönt. Arbetslösa, invandrare och handikappade får man än så länge sålla bort på det gamla vanliga sättet, dvs genom att så snabbt som möjligt försöka luska ut såna saker från presentationer och mail om det går så långt.

    Till skillnad från exempelvis anställningar, samhällsservice, offentliga platser osv är det nämligen tillåtet att diskriminera utifrån precis vilka kriterier man vill när man väljer vem man vill dejta. Känner man att man bara inte klarar att dejta någon som är född i Långtbortistan så slipper man. Likaså om man prompt måste ha nån som är längre än 1.80, eller lider av tumringsfobi. I krig och kärlek är allt tillåtet.

    Däremot är det förmodligen inte tillåtet att starta en sajt som utesluter invandrare och handikappade, åtminstone inte i Sverige. Så vill du starta en sån blir det nog till att placera den i ett annat land. Det är ju en viss skillnad mellan privata preferenser och publik näringsverksamhet.

    SvaraRadera
  7. Störs du av anonyma inlägg?
    Glöm inte att Du själv är helt anonym för mig.

    Nåja, till saken. Jag kan inte direkt läsa ut att du besvarade min fråga, trots att jag innehar en högskoleexamen :).

    När jag ändå är igång, svarar jag även "J".
    1. Ja, jag har reflekterat över detta.
    2. Självklart, kan alla frågor inte besvaras med ja eller nej, men det är väl ändå upp till den som ska besvara frågan.
    3. Nej, man kan verkligen inte kalla detta en metakommunikation. Gör man det känner man inte till ordets betydelse.

    SvaraRadera
  8. Nä, jag störs inte av att kommentatorer inte lämnar fullständigt namn och personnummer, jag skulle nog snarare bli lite fundersam om de gjorde det. Det blir bara så förvirrande när alla heter "anonym" och det faktiskt är helt omöjligt att avgöra om det är flera personer eller en som pratar med sig själv.

    Av samma anledning är det inte helt klart vilken fråga du menar, men jag chansar på att du syftar på inlägget 18.59:
    "Skulle det störa dig, eller känns det även naturligt för dig om någon skriver
    "Äntligen slipper jag dejta tjockisar, invandrare, handikappade etc"? " följt av "Vad blir svaret - Ja eller Nej. " 00.35.

    Svaret är
    Nej.

    SvaraRadera