tisdag 3 augusti 2010

Utförsäkrad, nollklassad, och världens sämsta hemmafru.

Idag har jag fått mina värsta farhågor bekräftade av arbetsförmedlingen och försäkringskassan. Jag tänkte egentligen inte berätta såna här privata saker i bloggen, tanken var att skriva om mina tankar och åsikter snarare än mig själv och mitt privatliv. Men nu bara måste jag få dela med mig av min Kafka-värld.

De senaste åren har jag haft tidsbegränsad sjukersättning på 50%, pga en kronisk sjukdom som jag haft i över 20 år. Men nu är det slut på det roliga, inget mer lyxliv för 3400:-/månad, vilket är vad jag får från FK efter skatt varje månad. Nu har jag blivit utförsäkrad.

Så jag blev kallad till Arbetsförmedlingen, med tydliga instruktioner att om jag hade ett jobb förväntades jag ta tjänstledigt för att delta i en arbetslivsintroduktion. Jag tror det är det som kallas arbetslinjen. Men jag vet inte hur man gör för att ta tjänstledigt från en timanställning som formellt upphör efter varje arbetspass, så jag struntade i det. Som tur var ville de ha första mötet en dag när jag var ledig och inte hade en alltför dålig dag.

På Arbetsförmedlingen blev jag inskriven i arbetslivsintroduktionen på halvtid och fick papper att skicka till min A-kassa, eller till Alfa-kassan om jag inte hade någon. Det har jag inte, eftersom jag blev sjuk en månad efter att jag hoppade av gymnasiet och började jobba, och har sen dess aldrig jobbat tillräckligt mycket för att uppfylla arbetsvillkoret. Om jag har räknat rätt kommer jag därför att få ungefär 2000:- i månaden före skatt. Wow. Det är nästan två hela arbetspass utan ob. I månaden. Varför har jag gått och stretat på ett sketet jobb för när denna guldgruva fanns att ösa ur?

Nu tycker tydligen inte Arbetsförmedlingen att jag ska gå hos dem istället för att jobba, de tycker att jag ska göra det på min "lediga" tid. Det bygger förmodligen på antagandet att jag inte alls är så sjuk som jag påstår, utan när jag har jobbat mina 50% kan jag gott komma och anstränga mig lite till. Fast det kan jag ju inte. När jag har jobbat färdigt går jag hem och däckar. Så jag hoppas de inte tänker hitta på alltför mycket skoj med mig.

Det här kanske låter lite bisarrt. Men det är ingenting emot vad som händer efter de här tre månaderna. Om jag då inte mirakulöst tillfrisknat genom AF:s försorg ska jag tillbaka till sjukförsäkringen. Problemet är att det finns ingen, för mig.

Jag kan inte få sjukpenning eftersom jag inte hade någon SGI när jag blev sjuk. Jag hade ju den dåliga smaken att bli sjuk alldeles för ung, plugga länge, och dessutom bo utomlands i flera år.

Jag kan inte få tidsbegränsad sjukersättning eftersom den inte längre existerar.

Jag kan inte få varaktig sjukersättning, eftersom det numera krävs att läkaren svär vid sitt stetoskop att det inte finns någon som helst möjlighet att jag någonsin kommer att bli ens en liten gnutta bättre. Vilken läkare har en sån kristallkula? Två läkare försäkrar visserligen att jag kommer att vara sjuk i minst 5-10 år respektive att såvida inte forskningen gör ett genombrott i Nobelprisklass kommer jag att vara sjuk för all framtid. Men det hjälper inte.

Försäkringskassan ifrågasätter visserligen inte på något sätt att min arbetsförmåga är nedsatt med 50% nu och lång tid framöver. Men, som FK-handläggaren sa, "när dagarna är slut så är de slut". Det finns helt enkelt ingen ersättning som reglerna tillåter att de beviljar mig. Och AF-handläggaren berättade att jag var den fjärde hon träffade i samma situation.

Så tydligen är det enda alternativet för mig att söka försörjningsstöd. Förutom att det inte är något alternativ, eftersom min sambo tjänar tillräckligt för att försörja oss båda på en för samhället acceptabel nivå. Lustigt nog har han alltså försörjningsskyldighet för en vuxen kvinna innan vi ens är gifta.

Sambon ja, han har gjort ett riktigt nerköp. Inte nog med att jag blev av med både bostadsbidrag och hemtjänst när vi flyttade ihop (han kan ju både betala hyran och städa!), nu är det alltså dessutom meningen att han ska försörja mig på heltid, ge mig mat och betala mina studielån (det nya förbättrade CSN bryr sig nämligen inte om huruvida jag har pengar eller inte, de ska ha tillbaka en halv mille på 25 år och därmed basta!), medan jag går på Arbetsförmedlingen och får hjälp med motivationen att vilja ta mig tillbaka till jobbet jag var tvungen att sluta för att gå där, ligger på soffan och gnäller och poppar piller medan han gör allt hushållsarbete, och bidrar med en dryg tusing till hushållskassan varje månad.

Men jag är ju ändå åtminstone psykiskt frisk. Tänk att försöka navigera sig genom denna Kafka-process med en djup depression som färgar allt ännu svartare än det är, eller svår ångest, eller röster som tjabblar och pladdrar och förvirrar det hela ännu mer. Jag ser situationer som är betydligt värre än min på jobbet hela tiden.

Jag är övertygad om att de här regeländringarna kommer att synas i självmordsstatistiken. Jag kommer dock inte själv att ingå i den. Min framtid är i stället att bli världens sämsta hemmafru. Grattis, älskling!

20 kommentarer:

  1. P.S. Förmodligen slutar det med att jag struntar i allt vad myndigheter heter och lever på min deltidslön (och sambon). Det kommer att se fint ut i statistiken. Ännu en stackars latmask räddad från utanförskapet!

    SvaraRadera
  2. Magnus Hallqvist4 augusti 2010 kl. 00:47

    såg en länk hit från Nicklas Vagges facebook. Klokt skrivet och förj-lig situation. Är livrädd för att bli deprimerad igen som det ser ut idag. Ju fler som berättar om sin Kafka-situation desto bättre! Berättar tillräckligt många måste det ju rimligtvis (rimlighet i det här fallet verkar iofs högst osannorlikt..) bli en ändring. Tack!

    SvaraRadera
  3. Kanske du ska skriva bloggar mot betalning på din sjukskrivningshalva av 100% ordinarie arbetstid? För inte skrev du väl all denna text under arbetstid?

    SvaraRadera
  4. Tråkig situation du är i. En liten sak förstår jag dock inte, du skriver:

    "På Arbetsförmedlingen blev jag inskriven i arbetslivsintroduktionen på halvtid och fick papper att skicka till min A-kassa, eller till Alfa-kassan om jag inte hade någon. Det har jag inte, eftersom jag blev sjuk en månad efter att jag hoppade av gymnasiet och började jobba."

    Men om det är så att du faktiskt har haft en timanställning på sistone så har du väl haft alla möjligheter i världen att gå med i a-kassan och skaffa dig det inkomstskyddet? Eller är det någon detalj jag missat?

    SvaraRadera
  5. Till Anonym:
    Visst kan hon anmäla sig till A-kassan och betala ett par hundra per månad, men inträdeskravet för ersättning är att du jobbat minst 80 timmar/månad i sex månader under ett år för att klara inträdeskravet för ersättning. Problemet som jag ser det är ett moment 22 som inträder, min dotter har råkat ut för detta. Om du varit sjuk i mer än 5 år så får du ingen ersättning alls även om du klarat inträdeskravet innan du blev sjuk. Jag tolkar det som att bloggaren inte jobbat så mycket att hon uppfyller kraven för A-kasseersättning.

    SvaraRadera
  6. Båda de två sista kommentarerna kan besvaras med att jag i praktiken jobbar mindre än halvtid. Jag har försökt avsluta mina studier och jobbat enstaka pass under läsåret (det är för lite för att uppfylla arbetskravet i någon a-kassa), och nu i sommar har jag inte fått riktigt så många pass som jag hade velat.

    Jag har inga studiemedel eftersom jag gjorde slut på terminerna innan jag hade sjukersättning, då jag för att överleva tog fullt studielån trots att jag inte klarade att studera på heltid. Tog bara tillräckligt många poäng för att få fortsätta nästa termin. Så nu måste jag betala till CSN istället, samtidigt som jag försöker klara av de sista kurserna.

    Och till anonym 02.30 kan jag meddela att inkomstmöjligheterna genom att blogga är kraftigt överskattade i folkmedvetandet. Antingen måste man vara en av de lyckliga få som får betalt av någon tidning (och då funkar det inte att ha en dålig dag eller t.ex. ta paus i två månader som jag gjorde nyligen), eller så måste man sälja ut sig och hylla diverse skräpprodukter. Och även om jag inte hade haft nån integritet så tror jag knappast något företag skulle betala en ocool nörd som mig för att göra reklam.

    SvaraRadera
  7. Och med "de två sista kommentarerna" menar jag förstås de två anonyma före Suzanne.

    SvaraRadera
  8. Shit mitt hjärta riktigt blöder för dig. Kan inte fatta att folk tror att man väljer att blir sjuk?? Jag mår illa när jag ser hur människor får lida för att politiker saknar förmåga att se behov och skapa skydd för oss svaga. Men hur ska de kunna det?? De får miljoner i lön, fallskärmar och pensioner som på intet sätt bestäms av om de gjort ett gott eller dåligt jobb.? Tycker över lag att detta verkar pågå överallt i vår värld. Pengar och jag , jag , jag är det nya budskapet.

    SvaraRadera
  9. vill bara tillägga att RESURS finns. Kolla den här sidan online och där finns rätt mycket bra och värdefulla tips för alla i samma sits!!

    SvaraRadera
  10. Kan man över huvud taget få ersättning från A-kassan om man är timanställd?
    Timanställning innebär att man blir inkallad vid behov och behovet uppkommer just vid ett särskilt tillfälle.

    SvaraRadera
  11. Jag vet inte om man kan få A-kassa som timanställd, men det borde gå om man uppfyllt arbetsvillkoret, dvs jobbat minst halvtid i minst 6 månader. Sen skulle jag gissa att de räknar på hur mycket man normalt brukar jobba. Men jag vet som sagt inte.

    Sjuklön är värre. Som vanligt har man en karensdag när man blir sjuk, och det är ju sällan man är inbokad mer än en dag framåt. Och ringer de när jag är sjuk och erbjuder mig ett pass i morgon kan jag ju inte tacka ja och sen ringa en kvart senare och sjukskriva mig. Men blir man sjuk och kan visa att man varit inbokad på schemat flera dagar framåt kan man få sjuklön, eller sjukpenning från FK om inte arbetsgivaren betalar ut sjuklönen (försökte sätta mig in i de där reglerna, men det är en snårskog).

    Sensmoral: Skaffa dig fast anställning, eller håll dig frisk!

    SvaraRadera
  12. De som är i våran och liknande situationer borde satsa på politiken, eller hur? Där behövs det inte så mycket mer än gymnasiekompetens, ett obefintligt samvete samt att man kan ta time-out när det börjar bli jobbigt.Och detta sagt utan cynism.

    SvaraRadera
  13. Lider med dig. Det är fruktansvärt att politikerna sparkar på dom svaga. 19 förändringar i sjukförsäkringen, 12 i arbetslöshetsförs, 5 i arbetsrätten har alliansen gjort. Ingen av dessa förändringar stöttar eller hjälper dom drabbade utan tvärs om.
    Nu får det räcka!!!!

    SvaraRadera
  14. Tyckmyckna! Man kan få a-kassa om man är timanställd, för den tiden som man står till arbetsmarknadens förfogande, söker arbete men inte just då har något arbete att gå till. Är det så att du nästa jobbar halvtid så är du snubblande nära att uppfylla ett arbetsvillkor, det kanske räcker med några timmar till för att du ska kunna kvala in. Så gå med i a-kassan så fort som möjligt. Frågar du mig så är det lika självklart som att ha en hemförsäkring.

    SvaraRadera
  15. Jag hoppas verkligen att du har bättre dagar framför dig och att du orkar stå ut. Kram till dig! :-)

    SvaraRadera
  16. Nej, jag är tyvärr inte snubblande nära att uppfylla arbetsvillkoret, inte ens småsnavande nära tyvärr. Under sommarmånaderna jobbar jag nästan halvtid, men under läsåret försöker jag plugga och jobbar högst en dag i veckan. Så det vore väldigt bortkastat att lägga några pengar på A-kasseavgifter i det här läget.

    Och hörni, tack för all omtanke, men jag är inte särskilt deppig över det här. Jag är lite ilsken och frustrerad, och stundtals rätt full i skratt för att det är så dråpligt bisarrt, men jag klarar mig, jag är inte på något sätt desperat. Och jag har planer för framtiden som kommer att bli helt ok med eller utan Försäkringskassan.

    Vad jag framför allt vill göra är att belysa en gigantisk lucka i det nuvarande systemet, som många kommer att ramla igenom betydligt hårdare än jag, och öppna ögonen på alla som tror att vi fortfarande har världens bästa skyddsnät.

    SvaraRadera
  17. Ju snarare du går med i a-kassan desto snabbare kan du uppfylla medlemsvillkoret; dvs vara med i minst det året som krävs för att du ska få en ersättning som är 80% av din inkomst (dock max 680 brutto per dag). Ju längre du väntar desto längre tid kommer det ta att fixa den kvalificeringstiden .

    SvaraRadera
  18. Medlemsvillkoret är rätt ointressant med tanke på att jag inte kommer att uppfylla arbetsvillkoret på åtskilliga år.

    SvaraRadera
  19. Man blir mycket arg när man läser dessa berättelser. En tanke jag får, är att man vill pressa tillbaka kvinnor till hemmen igen, antingen som hemmafru eller som "hemmadotter". Fy sjutton, det är så dom har tänkt att "förbättra" statistiken

    SvaraRadera
  20. Har själv varit i din situation i ett antal år nu (som ensam pappa till ett då nyfött barn). Att ha SGI noll är en helt obegriplig situation för nästan alla man möter, för såna som vi finns inte i Sverige, heter det. Att svårt sjuk jobba åtminstone sexton timmar per dygn och ändå tvingas låna till hyran varje månad är inte hållbart särskilt länge. Villkoret för att jag skall kunna arbeta igen (eller ens kunna hålla mig vaken en hel dag utan starka centralstimulerande medel) är att jag får återhämta mig under en längre period, annars fortsätter jag att brytas ned. Eftersom jag har en teoretisk möjlighet att tillfriskna, om jag får SGI, kan jag, liksom du, inte få det, eftersom det då inte vore kroniskt. Moment 22 således. Jag kan visserligen själv bo under en gran i skogen, men förlorar vårdnaden om min son den dagen vi blir vräkta (förmodligen om någon månad nu).

    Jag läste att det finns mellan ett och två tusen personer utan SGI i Sverige. Ingen stor grupp, men som inte har någon samlad röst. Finns det något nätverk? Få av oss har väl någon kraft att alls engagera sig, men vi borde åtminstone kunna samla oss på en e-postlista eller så.

    SvaraRadera